brąz patynowany, wym. (bez podstawy) 50 x 17 x 14 cm.
KOMENTARZ
Patyna brązowa, kamienna podstawa, wymiary (z podstawą) 62 x 17 x 14 cm., sygnowany i opisany w polu kompozycji: "Igor MITORAJ 189/250".
Rzeźba zatytułowana „Les maines” z 1978 r. Antyk był oczywiście jednym z głównych źródeł inspiracji Mitoraja. Tworząc swoje rzeźby, odwoływał się do mitologii lub historii Grecji i Rzymu. Ale tym razem wydaje się, że mamy bardziej do czynienia z odwołaniem do tradycji chrześcijańskiej – kojarzy się z modlitewną pozą. Jednak rzeźby Mitoraja nosiły zwykle tytuły odwołujące się do starożytności: „Ikar”, „Perseusz”, „Eros”, „Asklepios”, „Mars”, „Gorgona” czy „Paesaggio Ithaka”. Krytycy twierdzili, że artysta, przywołując piękno i idealne proporcje rzeźb klasycznych, jednocześnie je reinterpretował i uwspółcześniał, choćby poprzez wydobywanie spękań i uszkodzeń powierzchni posągów. Mitoraj (1944-2014) studiował w ASP w Krakowie
pod kierunkiem Tadeusza Kantora. W 1968 r., po studiach, wyjechał do Paryża, by kontynuować
naukę w Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts. Zaczynał jako malarz i grafik, następnie zajął się głównie rzeźbą. Większość życia spędził we Francji i we Włoszech. Dziś jest zaliczany do grona najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy świata. A jego prace znajdują się w kilkudziesięciu
galeriach, muzeach, fundacjach na całym świecie.
„Dłonie”, czyli „Les maines” Mitoraja. Rzeźbę o tyle interesującą, że jak wiadomo dłonie jest równie trudno sportretować, co twarz.
Wszelkie prawa zastrzezone. Antykwariat Galeria Atticus - Juliusz Klosinsk