0,00 zł

[Anglia/Francja, 2 poł. XIX w.] Masoński miecz ceremonialny

Aktualnie brak na półce


ZOBACZ KATALOGI, DO KTÓRYCH NALEŻY TA POZYCJA


WYDANIE


Anglia, Francja, 2 poł. XIX w.

jelec i głowica wykonane ze złoconego brązu, trzon rękojeści drewniany, pokryty barwionym na zielono jaszczurem

długość głowni 71 cm., szerokość jelca 17 cm., dł. rękojeści i głowicy 14 cm.

KOMENTARZ


Ostrze miecza obusieczne, zakończone zwyoblonym, tępym szpicem ( świadczącym o rytualnym a nie użytkowym charakterze przedmiotu ). Na ostrzu widoczne złocone ogniowo trawienia, po jednej stronie charakterystyczne dla epoki Napoleońskiej panopliony i ornamenty, po drugiej stronie bardzo istotne, symboliczne przedstawienie węża. Jelec i głowica wykonane ze złoconego brązu, trzon rękojeści drewniany, pokryty barwionym na zielono jaszczurem (kolejne nawiązanie do motywu węża), precyzyjnie okręcony miedzianym, plecionym drucikiem nadającym rękojeści elegancki charakter.

Miecze tego typu były od stuleci związane z obrządkami tajnych stowarzyszeń, zarówno ceremonialnych jak i okultystycznych. Zwyczajowo w trakcie obrzędu, stojąc przed Wielkim Mistrzem, inicjowany składa pokłon i wymawia słowa przysięgi, następnie Mistrz przy pomocy miecza symbolicznie zabija dawne Ja inicjowanego aby mógł on symbolicznie narodzić się na nowo. Rytualny miecz jest tu używany jako przedmiot przywracający do życia symboliczne aspekty ukrytej gnostyckiej prawdy.

W książce "The Quest of the Holy Grail", opowieści alchemicznej wywodzącej się z kręgów "Tajnych Związków" miecz ukazany został jako ognisty wąż będący symbolem energii, jest to albo miecz Króla Dawida albo miecz wykonany przez mądrego Salomona. Także słynny miecz Króla Artura zwany potocznie Excalibur'em bywał określany jako "wężowy".

Wszelkie prawa zastrzezone. Antykwariat Galeria Atticus - Juliusz Klosinsk