Jest to książka o przejawach muzyczności dzieła literackiego, wyrastająca z tradycji polskich badań teoretycznoliterackich nad związkami literatury z muzyką i jednocześnie z tradycji zachodnioeuropejskich studiów z zakresu tzw. komparatystyki interdyscyplinarnej.
Z perspektywy teoretycznoliterackiej nakreślona zostaje problematyka różnorodnych aspektów "muzyczności" - zarówno w samej literaturze (cecha tekstu literackiego), jak i we współczesnych badaniach humanistycznych (pojęcie o interdyscyplinarnym znaczeniu). Autor na bazie szczegółowych analiz literackich, m. in. tekstów S. Barańczaka, P. Celana, Ph. Sollersa - rozróżnia trzy podstawowe możliwości istnienia kontekstów muzyki w dziele literackim. Tenże szczególny wariant literackich nawiązań intertekstualnych, pogranicznych form intertekstualności, sprowadza do trzech poziomów tekstowych. Po pierwsze, sfery brzmieniowej tekstu literackiego (kształtowanej świadomie w związku z muzyką), po drugie, tematyzowania muzyki (zwłaszcza prezentacji o charakterze deskryptywnym), po trzecie, muzycznej konstrukcyjności, tzn. konstrukcji utworu literackiego tworzonej na podstawie interpretacji schematu czy techniki muzycznej.
Książka - zawierająca obszerną bibliografię przedmiotową - przeznaczona jest przede wszystkim dla badaczy literatury, w szczególności komparatystów oraz zwolenników badań z pogranicza sztuk, niemniej jednak interesująca może się okazać i dla muzykologów.
Wszelkie prawa zastrzezone. Antykwariat Galeria Atticus - Juliusz Klosinsk