Przekł. J. Anders, G. Cendrowska, A. Kołyszko, Z. Lewicki, J. Wiśniewski , Wybór, oprac., wstęp Z. Lewicki
WYDANIE
Warszawa 1983
Czytelnik
s. 434
pł., brak obwol. widocznej na zdjęciu, 21 cm.
SERIA
Nowy Sympozjon
KOMENTARZ
Antologia tekstów teoretycznych, które towarzyszyły narodzinom i rozwojowi nowej prozy amerykańskiej, określanej terminem postmodernistycznej. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych pojawia się w USA grupa pisarzy proponujących odmienne rozumienie pojęć tak podstawowych, jak fabuła, bohater i narracja, a tym samym odwrót od tradycji naturalistyczno-realistycznej. Tę nową prozę charakteryzują powiązania z literaturami innych krajów, przede wszystkim z francuską Nową Powieścią, a także otwarcie na inne dyscypliny, czego dobitnym przykładem jest problem entropii. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że większość pisarzy związana jest bezpośrednio ze środowiskiem uniwersyteckim, tzw. Akademią. Gdyby próbować znaleźć wspólny mianownik dla twórczości Johna Bartha, Donalda Barthelme`ego, Thomasa Pynchona, trzeba by powiedzieć, że jest to metaliteratura, która w formach literackich poszukuje klucza do zrozumienia form rzeczywistości. Głównym celem "Nowej prozy amerykańskiej" jest więc przedstawienie prozy postmodernistycznej w jej różnych aspektach i na tle procesów społecznych i artystycznych. Znalazły się tu wypowiedzi krytyków, teoretyków ruchu, entuzjastów i przeciwników, wreszcie samych pisarzy. Autorzy esejów zawartych w wyborze:
Irving Howe John Barth Gerald Graff Ihab Hassan Robert Scholes Philip Strevick Morris Dickstein Tony Tanner Richard Poirier Richard Kostalanetz Anais Nin Gore Vidal John Hawkes William H. Gass Charles Russell Irving i Harriet Deer Robert Detweiler Raymond Federman.
Wszelkie prawa zastrzezone. Antykwariat Galeria Atticus - Juliusz Klosinsk