Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na politykę prywatności i wykorzystanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem
Logo Antykwariat Atticus
Książki mapy ryciny plakaty pocztówki fotografie zabytkowe papiery wartościowe druki ulotne
Warszawa Krakowskie Przedmieście 12, tel. +48 228267323
Switch to English

Śladami mesjasza-apostaty. Żydowskie ruchy mesjańskie w XVII i XVIII wieku a problem konwersji

Zobacz katalogi, do których należy ta pozycja:

Judaica | Historia Polski | Literatura staropolska

Opracowanie

Red. H. Samsonowicz, J. Sławiński, L. Szczucki

Wydanie

  • Wrocław 1998
  • Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej
  • s. 271, [3]
  • tekt. lakier., niew. otarcia opr., 21 cm.

Seria

Monografie FNP - seria humanistyczna

Komentarz

Książka przedstawia dzieje jednego z dwu nurtów sabbataizmu - największego żydowskiego ruchu mesjańskiego, zapoczątkowanego w połowie XVII w. przez smyrneńskiego kabalistę Sabbataja Cwi, który ogłosił się mesjaszem. Ruch sabbataizmu wcielił w życie - w dosłownym znaczeniu - ideę naśladowania mesjasza, gdy jego przywódca, zmuszony w 1666 r. do przejścia na islam, nie tylko nie zrezygnował z mesjańskich roszczeń, ale przedstawił swoją konwersję jako zbawczą misję i wezwał wszystkich wiernych, by poszli jego śladem.
Imperatyw naśladowania mesjasza-apostaty stał się wielkim problemem teologicznym i moralnym. Porzucenie religii przodków dla wierzących Żydów musiało być decyzją dramatyczną. Niemniej "drogą króla mesjasza" - bo tak nazywali zmianę religii sabbatajczycy - zdecydowały się iść tysiące osób. Założyli oni sektę mesjańskich konwertytów, istniejącą do dzisiaj.
Z podobnymi wezwaniami wychodzili następcy Sabbataja Cwi, którzy próbowali dokończyć mesjańskie dzieło - albo nakłaniając do konwersji nowe rzesze Żydów, albo prowadząc ich drogą zbawczej konwersji ku następnej religii - chrześcijaństwu.
Po śmierci Sabbataja Cwi ruch zszedł do podziemia, a jego wyznawcy wypracowali wiele skutecznych technik ukrywania swoich poglądów i maskowania się, co znacznie utrudnia dziś prowadzenie badań, a zwłaszcza korzystanie ze źródeł.
W XVIII wieku mesjańska doktryna przyjęła postać skrajnie antynomijną i synkretyczną. "Nowa religia końca", jak ją nazywano, nakazywała mesjanistom łączenie duchowego jądra trzech religii: judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Jej wyznawcą był między innymi ostatni przywódca mesjańskiego ruchu, Jakub Frank, który najpierw przeszedł na islam, a dwa lata później - w 1759 roku -wraz z dwoma tysiącami stronników, głównie z Podola, na katolicyzm.

Cena

69 PLN

Jak zamówić

Aktualnie zamówienia można składać tylko telefonicznie: +48 22 826 7323 lub przez email: [email protected]


Negocjuj cenę

Chcesz negocjować cenę tej pozycji?
Otwórz chat (w prawym dolny rogu strony gdy jesteśmy Online) i złóż swoją ofertę.